NOVINKY
2016: rok stabilizace financování kinematografie a rekordního zájmu o českou produkci u diváků
Po šesti letech výrazného růstu naznačují obraty členů APA stabilizaci – celkový obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi ve srovnání s rokem 2015 zůstává přibližně na úrovni loňského roku, poklesl o čtyři procentní body. Pokles reklamních produkcí cca o 180 mil Kč a zakázkových o 236 mil Kč ve srovnání s loňským rokem totiž nedokázaly kompenzovat zvýšené obraty české filmové a televizní tvorby, jež se vyšplhaly na nejvyšší hodnotu od roku 2002, kdy APA začala obraty svých členů sbírat a analyzovat. Minulý rok však je v mnoha ohledech pro české producenty možné hodnotit jako příznivý, po šesti letech setrvalého růstu je mírná stagnace přirozená.
Jednoznačnými tahouny audiovizuálního trhu jsou opět zahraniční zakázka a reklama, převážně také zahraniční. Vloni se nezávislým producentům opět dařilo také v oblasti české filmové a televizní výroby.
mil CZK |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Český film |
390 |
243 |
386 |
487 |
795 |
613 |
880 |
800 |
577 |
621 |
739 |
795 |
646 |
852 |
921 |
Zahraniční |
4 545 |
5 024 |
1 542 |
1 961 |
1 371 |
2 133 |
705 |
744 |
943 |
1 036 |
1 564 |
2 840 |
3 354 |
3 704 |
3 575 |
Reklamy |
2 237 |
2 371 |
2 107 |
2 048 |
1 804 |
2 132 |
1 937 |
1 489 |
2 060 |
2 162 |
1 772 |
1 392 |
1 960 |
2 203 |
2 027 |
Celkem |
7 172 |
7 638 |
4 035 |
4 496 |
3 970 |
4 878 |
3 522 |
3 033 |
3 580 |
3 819 |
4 075 |
5 027 |
5 960 |
6 759 |
6 523 |
Ve srovnání s rokem 2015 se obraty českých produkcí v oblasti reklamy snížily z 2,203 mld Kč na 2,2027 mld Kč a dosáhly tak osmiprocentního poklesu. Jednoznačně nejvýznamněji to ovlivnila novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1.1.2016 a podle reklamních produkcí dramaticky snížila jejich flexibilitu vůči zahraničním partnerům, a přišly tak přibližně o pětinu zakázek.
Kromě nákladů, které prošly účetnictvím českých produkcí, zde jejich zahraniční klienti v oblasti reklamy utratili za cestovní náklady, ubytování a stravování zahraničních štábů v průměru dalších 5-10 % objemu zahraničních investic.
V oblasti zahraniční televizní a filmové zakázky se zastavil trend setrvalého růstu. Obrat překročil 3,5 mld. Kč, ve srovnání s rokem 2015, který byl nejúspěšnější za posledních 12 let, ale poklesl o 4 %. To vše navzdory pokračování proexportní politiky ČNB, stabilizaci financování filmových pobídek na 800 mil Kč v rámci rozpočtu Státního fondu kinematografie již třetí rok po sobě a po dobré zkušenosti zahraničních štábů z předchozích natáčení v ČR. Stávající kapacity českého filmového průmyslu tak v současné době zřejmě dosahují svých limitů, a to jak v oblasti infrastruktury, tak kvalifikované pracovní síly.
Kromě tzv. uznatelných nákladů, které procházejí důkladným auditem, a z nichž zahraniční producent dostává zpět 20 %, dosahovaly podle statistiky APA další náklady zahraničních filmových společností v České republice v průměru 5–10 % dalších zahraničních investic.
Vloni se opět točilo hodně nákladných a dobových projektů, opět se mezi pobídkami výrazně prosadila televizní seriálová tvorba – všechny tři nejnákladnější projekty natáčené v loňském roce byly televizní seriály. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce v ČR vloni celkem kolem 1000 natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny v případě historického televizního seriálu Britannia. Nejvyšší zahraniční investici ve výši cca 1,1 mld Kč přineslo natáčení historického seriálu Knightfall, na kterém se podíleli členové APA Stillking Films a Barrandov Studios. Britannia do ČR vloni prostřednictvím společnosti Film United přinesla další miliardovou investici. Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Genius pro National Geographic Channel, jež sleduje životní osudy Alberta Einsteina, na jeho produkci se na české straně podílela společnosti Stillking Films.
Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku, byl pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války, prostřednictvím Lakeshore International a Stillking zde investoval uznatelné náklady ve výši 0,86 mld Kč. Pokračování seriálu Legends, jež se zde natáčelo prostřednictvím Stillking Films a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady ve výši dalších 0,8 mld Kč. Na filmové pobídky vloni dosáhlo i více než deset českých celovečerních filmů a televizní seriál Mamon z produkce HBO. Vzhledem k novele zákona o audiovizi, jež systém filmových pobídek českým producentům více otevírá, bude tato bilance v příštím roce zřejmě ještě příznivější.
Nejvýznamnější změnou ve srovnání s loňským rokem je stabilizace trendu růstu v oblasti české filmové a televizní produkce. Obraty členů APA ze 852 mil Kč v roce 2015 zvedly na 921 mil Kč a od roku 2002, kdy APA statistiku zpracovává, dosáhly rekordního čísla. Největší kredit náleží Státnímu fond kinematografie, který po schválení nového zákona o audiovizi disponuje vyššími prostředky na podporu původní české tvorby, což se po propadu v roce 2014, způsobeném přechodem na nový systém, poprvé projevilo v roce 2015. Předpokládáme, že systematická podpora nového Fondu, a především navýšení jeho rozpočtu, ke kterému došlo schválením novely audiovizuálního zákona v loňském roce, bude mít další pozitivní dopad na českou filmovou produkci v následujících letech.
Dalším důležitým zdrojem financování české tvorby je Česká televize, zde došlo v loňském roce k navýšení výroby nezávislých producentů, a to o 8 %. ČT uvádí v externí výrobě pouze zakázky a koprodukční projekty, které jsou řízeny nezávislými producenty, jejich podíl se tak po snížení v roce 2015 vrací ke standardu.
Srovnání podílu externí výroby v ČT (nezahrnuje sport, zpravodajství, akvizice):
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
---|---|---|---|---|
Podíl externí výroby |
39 % |
38 % |
29 % |
37 % |
(Zdroj: Česká televize)
Divácký zájem o domácí filmovou produkci posunul Českou republiku na 3. pozici v rámci EU
Česká kina v roce 2016 uvedla rekordních 345 premiér, z toho celkem 79 premiérových snímků z domácí produkce: 41 hraných celovečerních filmů (24 v roce 2015), 20 dokumentů (18 v roce 2015) a 4 animované. Obnovené premiéry se dočkaly i digitálně restaurované verze 13 snímků z filmotéky Národního filmového archivu. Do kin v České republice přišlo v roce 2016 celkem 15,622 mil. diváků, což je nejvyšší návštěvnost od roku 1993. Ve srovnání s předchozím rokem je to o 2,6 mil diváků více a znamená to přibližně dvacetiprocentní nárůst. Podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) dosáhly tržby v loňském roce rekordních 2,011 mld Kč (o 20 % více než v roce 2015)
Srovnání návštěvnosti a tržeb v českých kinech mezi roky 2015–2016
Rok |
Představení |
Diváků |
Čisté tržby |
Prům. vstupné |
---|---|---|---|---|
2015 |
457 327 |
12 958 099 |
1 669 176 581 Kč |
128,81 Kč |
2016 |
471 202 |
15 621 923 |
2 011 044 198 Kč |
128,73 Kč |
Po loňském propadu zájmu o domácí produkci, kdy se nejnavštěvovanější český film umístil až na 12. místě, se filmoví diváci do kina na českou produkci vrátili, a hned s několika rekordními čísly. Následující tabulka uvádí seznam snímků, které se v minulých letech umístily na prvním místě žebříčku návštěvnosti – za posledních 11 let byl celkem 9x nejnavštěvovanějším filmem český snímek.
Nejnavštěvovanější filmy v ČR v letech 2006-2016[1]:
Rok |
Titul |
Počet diváků v roce uvedení |
---|---|---|
2016 |
Anděl Páně 2 |
914 tis |
2015 |
Mimoni |
831 tis. |
2014 |
Tři bratři |
661 tis |
2013 |
Babovřesky |
652 tis. |
2012 |
Doba ledová 4: Země v pohybu |
671 tis. |
2011 |
Muži v naději |
852 tis. |
2010 |
Ženy v pokušení |
1 232 tis. |
2009 |
Líbáš jako bůh |
905 tis. |
2008 |
Bathory |
912 tis. |
2007 |
Vratné lahve |
1 254 tis. |
2006 |
Účastníci zájezdu |
788 tis. |
Nejnavštěvovanějších 10 filmů v českých a moravských kinech za rok 2016[2]:
Poř. |
Titul |
Produkce |
Předst |
Diváci |
Tržby |
---|---|---|---|---|---|
1 |
Anděl Páně 2 |
CZ |
8 801 |
913 767 |
110 385 631 |
2 |
Tajný život mazlíčků |
US |
11 314 |
510 953 |
67 484 804 |
3 |
Fantastická zvířata a kde je najít |
UK |
10 177 |
457 891 |
66 255 217 |
4 |
Lída Baarová |
CZ |
7 484 |
414 732 |
53 140 546 |
5 |
Dítě Bridget Jonesové |
UK |
7 284 |
394 810 |
56 032 880 |
6 |
Hledá se Dory |
US |
10 091 |
387 483 |
51 818 410 |
7 |
Teorie tygra |
CZ |
8 444 |
385 974 |
44 569 162 |
8 |
Bezva ženská na krku |
CZ |
6 874 |
372 581 |
50 161 809 |
9 |
Doba ledová: Mamutí drcnutí |
US |
9 490 |
366 548 |
49 436 367 |
10 |
Deadpool |
US |
6 619 |
350 751 |
48 537 383 |
Celkem přišlo v roce 2016 na české filmy 4,6 mil diváků, což je dvojnásobek ve srovnání s rokem předchozím. Kromě divácky nejúspěšnějšího Anděla Páně 2 (914 tis diváků) přilákaly diváky také snímky Lída Baarová, Teorie tygra a Bezva ženská na krku a další. Podíl návštěvnosti domácí produkce se po letech poklesu dramaticky zvednul na rekordních 29,5 %, což Českou republiku staví na třetí místo všech členských zemí Evropské unie[3].
