NOVINKY
BILANCE ROKU 2014: FILMAŘI MAJÍ ZA SEBOU DALŠÍ ÚSPĚŠNÝ ROK, DAŘILO SE ZEJMÉNA REKLAMĚ A ZAKÁZCE
Tisková zpráva APA
Každoroční přehled obratů členů APA v jednotlivých oblastech filmového průmyslu ukázala již pátý rok po sobě nárůst filmové produkce v České republice – oproti roku 2013 se zvýšil obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi o 18%, ve srovnání s rokem 2012 vzrostly obraty českých producentů dokonce o 46%. Jednoznačnými tahouny českého filmového průmyslu jsou opět zahraniční zakázka a reklama, převážně také zahraniční. Naopak, česká filmová a televizní výroba nezávislých producentů po dvou úspěšných letech téměř o pětinu poklesla.
Ve srovnání s rokem 2013 se obraty českých produkcí v oblasti reklamy zvýšily z 1,392 na 1,960 mld Kč a dosáhly tak čtyřicetiprocentního nárůstu. Kromě oživení ekonomik USA, Evropy ale i Česka k tomu velkou měrou přispěla i proexportní fiskální politika ČNB.
Český filmový průmysl se postupně vrací na své konkurenceschopné postavení v oblasti zahraničních filmových a TV produkcí, které přilákal do Čech systém filmových pobídek, zavedený v roce 2010. Jejich obrat poprvé od propadu v roce 2004, kdy byly mimo jiné zavedeny filmové pobídky v Maďarsku, dosáhl 3,3 mld. Kč a ve srovnání s rokem 2013 tak vzrostl o 18%. Kromě již zmiňované proexportní politiky ČNB k tomu přispělo zejména navýšení rozpočtu kapitoly Státního fondu kinematografie na filmové pobídky z 300 mil Kč v roce 2012 na 500 mil Kč v roce 2013 a následně na 800 mil Kč v roce 2014. Kromě tzv. uznatelných nákladů, které procházejí důkladným auditem a z nichž zahraniční producent dostává zpět 20%, dosahovaly podle statistiky APA další náklady zahraničních filmových společností v České republice až 12% obratu. Předpokládáme, že plně funkční filmové pobídky by v loňském roce mohly přinést zahraniční investici do české ekonomiky ve výši do 5 mld Kč.
Nejvýznamnějším zahraničním projektem, který se v loňském roce natáčel v ČR, byla druhá řada televizního seriálu Mušketýři, který právě vysílá TV Prima. BBC zde prostřednictvím české společnosti Czech Anglo Productions investovala během natáčení obou řad tohoto úspěšného seriálu více než 600 mil Kč. Stala se tak druhým nejvýznamnějším „pobídkovým“ televizním projektem po seriálu Borgiové (ETIC FILMS), při jehož natáčení dostaly české daňové subjekty zakázky za více než 1 mld Kč.
Po čtyřech letech se zastavil postupný růst obratů členů APA v oblasti české filmové a televizní produkce, snížily se téměř o 20%, a to ze 795 mil Kč v roce 2013 na 646 mil Kč v roce loňském. Nepodařilo se jim výrazněji se prosadit zejména u zakázkové či koprodukční seriálové výroby v České televizi jako v roce předešlém. Nicméně podíl externí výroby zadávané externím producentům formou koprodukčních nebo zakázkových smluv v ČT se opět zvýšil:
Podíl externí výroby v ČT (nezahrnuje sport, zpravodajství, akvizice) v roce 2014:
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Podíl externí výroby |
27% |
31% |
39% |
41% |
45% |
(Zdroj: Česká televize)
V kinech přibylo diváků, český film stále táhne
Česká kina v roce 2014 uvedla 263 premiér, což je mírný pokles oproti roku 2013. Z celkem 56 premiérových snímků z domácí produkce bylo 31 hraných celovečerních filmů (25 v roce 2013), 24 dokumentů (17 v roce 2013), obnovené premiéry se dočkala i digitálně restaurovaná verze snímku Ostře sledované vlaky. Do kin v České republice přišlo v roce 2014 celkem 11,558 mil. diváků, což je ve srovnání s předchozím rokem o 500 tisíc diváků více a znamená to přibližně pětiprocentní nárůst. Podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) dosáhly tržby v loňském roce rekordních 1,463 mld. Kč, přestože se průměrné vstupné snížilo ve srovnání s předchozím rokem o necelá 2%.
Srovnání návštěvnosti a tržeb v českých kinech mezi roky 2013 a 2014
Rok |
Představení |
Diváků |
Čisté tržby |
Prům. vstupné |
2013 |
413 251 |
11 057 559 |
1 424 245 647 Kč |
128,80 Kč |
2014 |
438 405 |
11 558 586 |
1 462 670 233 Kč |
126,54 Kč |
Nejnavštěvovanějším filmem roku 2014 se již téměř tradičně stal český snímek, tentokrát pohádka Jana Svěráka Tři bratři a mezi deset nejnavštěvovanějších titulů se vloni dostaly celkem 3 české filmy.
Výsledky filmů - TOP 10 za rok 2014 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Následující tabulka uvádí seznam snímků, které se v minulých letech umístily na prvním místě žebříčku návštěvnosti – za posledních 10 let byl celkem 9x nejnavštěvovanějším filmem český snímek.
Nejnavštěvovanější filmy v ČR v letech 2005-2014
Rok |
Titul |
Počet diváků v roce uvedení |
2014 |
Tři bratři |
661 tis |
2013 |
Babovřesky |
652 tis. |
2012 |
Doba ledová 4: Země v pohybu |
671 tis. |
2011 |
Muži v naději |
852 tis. |
2010 |
Ženy v pokušení |
1 232 tis. |
2009 |
Líbáš jako bůh |
905 tis. |
2008 |
Bathory |
912 tis. |
2007 |
Vratné lahve |
1 254 tis. |
2006 |
Účastníci zájezdu |
788 tis. |
2005 |
Román pro ženy |
551 tis. |
Tato data potvrzují výsledky výzkumu českého audiovizuálního trhu, který ve spolupráci s agenturou Millward Brown realizovala v závěru loňského roku APA. Podle něj si většina české populace český film spojuje s kvalitou (88%) a jedinečností (78%), má dlouhou historii (84%) i dobré jméno ve světě (76%). Nadpoloviční většina obyvatel ČR je přesvědčena, že kvalita českých filmů je stále stejná, či se zvyšuje. Láká je hlavně blízkostí a obsahovou srozumitelností., film si vybírají zejména kvůli oblíbenému žánru a hereckému obsazení.
Podíl domácí produkce na celkové návštěvnosti se v roce 2014 lehce snížil na 23,8%. Česká republika sice klesla ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi z 6. na 11. místo, ale už dvanáct let si udržuje místo ve skupině zemí s podílem větším než 20%.