ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

CZ EN
ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

Pavla Janoušková Kubečková

EURODOC 2015

Závěrečné zhodnocení účasti na workshopu Eurodoc 2015

účastník: Pavla Janoušková Kubečková, nutprodukce, s. r. o.

termín workshopu: únor - září 2015

            Účast na workshopu Eurodoc 2015 bych zhodnotila jednoznačně pozitivně. Eurodoc je workshop určený pro producenty dokumentárních filmů, kteří mají ambice překročit lokální teritorium své domovské země a navázat kontakty po celé Evropě, zároveň je možné se ho účastnit pouze s projektem. Svoje hodnocení bych tak rozdělila na dvě části: přínos workshopu k rozvoji mé osobní profesionální dráhy a mých znalostí a kompetencí a na část, kde se budu zabývat přínosem Eurodocu pro konkrétní projekt.

            Já jsem se workshopu účastnila s dokumentárním filmem FC Roma. Moje vize byla, že by workshop mohl pomoct především s financováním filmu.  V průběhu třech týdenních sezení jsme v cca 12členné skupině složené z producentů z různých evropských zemí konzultovali jednotlivé projekty z pohledu dramaturgického (v rámci toho jsme se zabývali i mezinárodní atraktivitou a potenciálem látky), dále jsme rozebírali možnosti financování filmu a také festivalovou a distribuční strategii, vše z mezinárodního pohledu. Diskuse byly velmi otevřené a moderoval je Heino Deckert, jeden z nejúspěšnějších dokumentárních producentů a distributorů v Evropě. Diskuse byly, myslím, pro všechny projekty velmi přínosné.

            V rámci těchto skupinových sezení jsme ale kromě diskusí o konkrétních projektech rozebírali i aktuální situaci v audiovizuálním průmyslu v Evropě, respektive tedy situaci na poli dokumentárních filmů. Heino byl v tomto velmi otevřený a odhalil nám i zcela konkrétní podmínky smluv s televizemi, a to včetně čísel. Radil nám, jak s nimi vyjednávat, jakou strategii v tom kterém případě zvolit. Moje znalost evropského audiovizuálního trhu se tak velmi prohloubila a s dalším projektem, pokud bude mít mezinárodní parametry, už budu mnohem více vědět, kde začít.

            Vedle "skupin" probíhaly každý večer také masterclass a přednášky od zkušených evropských producentů na různá témata (distribuční potenciál filmů, jak vést a financovat produkční společnost, financování filmů). I zde byli přednášející velmi otevření a sdíleli s námi rozpočty svých filmů (skutečné a i ty určené pro financování), finanční plány i výnosy.

            Poslední týdenní část workshopu ve Francii byla věnována prezentaci našich projektů commisioning editorům největších evropských televizí, sales agentům a festivalovým reprezentantům. Většině filmů se bohužel nepodařilo uzavřít smlouvy přímo na místě, ale získali LOI od televizí, které jsou důležité pro žádosti u MEDIA TV Broadcasting. Nám se podařilo získat sales agenta - předběžně jsme se dohodli s Deckert Distribution.

            Hlavní přínos workshopu byl pro mě osobně v rozvinutí znalostí o evropském trhu dokumentárních filmů a také ve vybudování sítě kontaktů na producenty a commisiong editory z různých zemích.