ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

CZ EN
ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

Monika Jančová

Essential Legal Framework - Digital strategies: Financing, Marketing and Distribution 2014

Vyhodnocení účasti na workshopu ESSENTIAL LEGAL FRAMEWORK - DIGITAL STRATEGIES: Financing, Marketing and Distribution 2.0.

Unikátní workshop Digital Strategies proběhl v Berlíně ve dnech 3.-7.12.2014. Kurzu se zúčastnilo 8 expertů a 20 účastníků, mezi nimi většinou producenti, ale také režiséři nebo zástupci akvizičních společností či VOD platforem nebo zástupci lokálních Media Desků. Kromě přednášek tedy byla velkou přidanou hodnotou možnost networkingu pro mezinárodní koprodukce a distribuci. Obecně hodnotím strávený čas jako velmi přínosný.

Kurz byl především prakticky orientovaný. Přednášející představili trendy z digitálního světa pomocí případových studií vlastních trans-mediálních projektů. Podrobně rozebrali marketingové aktivity, crowdsourcing až po digitální distribuci a to včetně nevydařených momentů.

Nejcennější byly zkušenosti trojice Nuno Bernardo, Peter de Maegd a Jorg M. Kundinger. Jejich prezentace byly pozoruhodné výpravy do světa interaktivních médií, sociálních sítí, LARP komunity a komunikace s diváky v jakékoli fázi výroby a někdy dokonce samotného vývoje audiovizuálního projektu. Podrobně rozebrali benefity i nevýhody crowdsourcingu (získáváme velké množství diváků/fanoušků) vs. crowdfundingu (získáváme finance), možnosti využití a typy projektů, na které se hodí.

Producent Nuno Bernardo je světově uznávaný odborník na nové formy interaktivního vyprávění a trans-mediální projekty. Inspirován Válkou světů Orsona Wellese ve svých projektech standardně pracuje s cílovými skupinami a hledá nové (a ty správné neboli vhodné) cesty, jak diváky mobilizovat a vtáhnout do projektu. Standardně pracuje se sociálními sítě a videohrami.

Nezávislý producent Peter de Maegd se podělil se svými zkušenostmi se začleněním LARP (Live Action Role Play) komunity do koprodukčního TV seriálu. Stejně jako Nuno je typickou výbavou každého jeho projektu práce se sociálními médii a nejrůznějšími platformami, které pomáhají projektu získat fanoušky ještě před premiérou. Peter strategicky pracuje s trendem personifikace médií a proměnou publika.

Režisér Jorg M. Kundinger bude debutuovat v roce 2015 dokumentárním filmem o crowdfundingu CAPITAL C, který dokumentuje fenomén crowdfundingu skrz příběhy úspěšných projektů a sám byl financován 586 přispěvateli z 24 zemí celkovou částkou $84,298.

Kromě prakticky orientovaných přednášek, kterým byla věnována většina času, jsem získala ucelený přehled o typech digitální distribuce (Greg Rubidge), právních úskalích plynoucích z crowdfundingového financování (Sascha Pres), základy filmového marketingu s důrazem na positioning díla a práci se sociálními médii (Mathias Noschis).  

V závěru bylo cvičení, kdy jsme pracovali na konkrétních projektech a vymýšleli trans-mediální strategii. Můj projekt - rodinný film Vandílek - byl vybrán mezi projekty, na kterých pracovala celá skupina. Pokusili jsme se o trans-mediální obsahovou strategii projektu, kterou jsem v závěru prezentovala. Velmi cenná byla zpětná vazba týkající se lokálních specifik spojených s vánoční tématikou díla.