ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

CZ EN
ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

Martin Melichar

MIDPOINT Writer’s Room 2023

ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA – ÚČAST NA PROGRMU MIDPOINT Writer’s Room 2023

MIDPOINT Writer’s Room probihá každoročně v Praze od roku 2019. V prvních ročnících byl určen pouze pro aktivní televizní scenáristy, postupně se rozšířil a vedle scenáristů se programu účastní i producenti (kreativní / píšící nebo v roli observing producerů). Cílem je přiblížit účastníkům fungování evropského a amerického stylu Writer’s Roomů.

MIDPOINT Writer’s Room 2023
09.10. – 13.10.2023, Národní technická knihovna / Praha
Programu se zúčastnilo celkem 11 scenáristů + 4 observing producers. Účastníci byli rozděleni do dvou skupin, obě byly namixované podle různých zemí a pohlaví. Zastoupená byla prakticky celá Evropa, což vytvářelo velkou příležitost pro networking.

První den programu byl věnován přednáškám (které byly přístupné i pro odbornou veřejnost, APA zvala prostřednictvím svého newsletteru) Maggie Murphy, Katrin Merkel a Gabora Kriglera. Murphy má více jak 25 let zkušeností s americkou a britskou televizní scenáristikou. Jako showrunnerka (executive producer) se podílela mimo jiné na seriálech Houdini & Doyle, Chicago Hope, Ally McBeal a dalších. Katrin Merkel působí na pozici Head of Studies of Serial Eyes, postgraduálního programu Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin (dffb). Dříve byla aktivní scénáristkou a vedle akademické dráhy stále působí v konzultantských pozicích v oblasti vývoje, dramaturgie, seriálového storytellingu. V roce 2021 vydala knihu DER GERMAN ROOM s podtitulem „US-Writter’s-Room ve vývoji německé seriálové tvorby.“
Gabor Krigler byl v letech 2010 – 2018 kreativním producentem HBO Maďarsko. Později si založil vlastní produkci Joyrider, které se nyní aktivně věnuje. Vedle toho přednáší, konzultuje a bývá najímán na pozice externího showrunnera v tvůrčích Writer’s Roomech.
Přednášky byly úvodem do fungování Writer’s Roomů ve Spojených státech a Evropě a jejich hlavním rozdílům.

Další čtyři dny programu už byly věnovány práci v simulovaných Writer’s roomech. Každá skupina strávila dva intenzivní dny s Gaborem Kriglerem a dva dny s Maggie Murphy. Krigler reprezentoval evropský systém Writer’s Roomů, Maggie Murphy se zaměřila na systém americký. Během dvou dnů skupina scenáristů a observing producerů rozebrala vybraný seriál. Krigler a Murphy ukázali, jak se pracuje ve Writer’s Roomu, jaký je systém, hierarchie, zvyky, timing a další náležitosti moderního WR. Každý přístup je značně odlišný a je zajímavé oba porovnat a zkusit si v obou v rámci workshopu pracovat.

SHRNUTÍ
Účast na programu pro mě byla velmi přínosná. Vedle možnosti potkat televizní tvůrce z celé Evropy program nabízí důležitý vhled do fungování Writer’s Roomů, které se postupně v Evropě začínají s rozvojem streamingových platforem a jejich poptávkou po seriálové tvorbě etablovat. Program určitě doporučuji a APA děkuji za poskytnuté stipendium.


VYÚČTOVÁNÍ
Účastnický poplatek: 550 EUR
Podpora APA: 225 EUR
Vlastní zdroje: 225 EUR