ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

CZ EN
ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

Evženie Brabcová

Sources 2 Project&Process / Training Mentors for European Screenwriters and Filmmakers

Závěrečná zpráva učasti na mezinárodním workshopu:

 

Sources 2 Project&Process / Training Mentors for European Screenwriters and Filmmakers

21.-27 September 2018 (plus Follow up) Bavaria/Germany with the support of Creative Europe MEDIA and FilmFernsehFonds Bayern

 

Workshopu Sources 2 jsem se zúčastnila společně se 17 dalšími evropskými filmovými profesionály, kteří měli různorodé profesní zázemí, od commissioning editorů, přes producenty, režiséry až po scénáristy. Právě tato různorodost mi umožnila získat nový a inspirativní pohled na proces filmového vývoje s důrazem na development scénáře. 

Workshop byl primárně zaměřen na oblast filmového mentoringu, což je v českém kontextu záhadně znějící pojem. Nejvíce se blíží práci filmového dramaturga, ovšem v progresivnějším a efektivnějším módu. V praxi, je v zemích západní Evropy obvyklé, že script editor/consultant/film mentor je součástí vzniku většiny hraných filmů, ale co je podstatné, nebývá pouze ve formální pozici, jak je tomu často zvykem v Čechách. Úzce spolupracuje nejen se scénáristou, režisérem, ale i producentem a jeho pozice rezonuje na více úrovních přípravy a vzniku filmu.

Náplní jeho práce je pomáhat artikulovat vizi, záměr, strukturu připravovaného filmu. Identifikovat a řešit vzniknuvší problémy ve scénáři, zároveň podpořit autora v tom, co je největší kvalitou jeho námětu či scénáře, tak aby v dlouhém procesu vzniku neztrácel kontakt s tím, co opravdu dělá, co je autentické, čím film vyniká. 

Producentská strategie s těmito aspekty také velmi úzce souvisí. A proto je přínosné, když někdo podporuje a zpřesňuje sdílenou vizi filmového projektu a spolupodílí se na ní, jak na úrovni úzké spolupráce s tvůrci, tak s producentem. Obzvlášť pro projekty začínajících filmových tvůrců může být toto velmi důležité. Neoddělitelnou součástí vzniku filmu je mnohdy několikaleté působení na mezinárodních filmových trzích a pitching fórech a je dobré, když se s esencí vznikajícího filmu pracuje, tak aby posílila tržní strategii, ale nerozmělnila se a aby autoři filmu stále cítili sebedůvěru a kontakt s podstatou toho, co vytvářejí. 

 

S nadsázkou by se dalo říct, že filmový dramaturg, konzultant, mentor by měl být i jakýmsi "psychologem filmu", který řeší nejen dramaturgický, tematický, významový, strukturální rozměr a konflikt filmu, ale do určité míry i toto vše pomá komunikovat mezi jednotlivými tvůrci a producentem.

Nejde tedy jen o "script doctora", který konzultuje scénář a řeší, co nefunguje ve vyprávění příběhu, ale jde více do hloubky celého procesu, vědom si i širšího kontextu.

 

Hlavními lektory na tomto workshopu byli Louise Gough (development executive, script editor, Austrálie), Miguel Machalski (development, creative consultant, script consultant, Argentina), Arash T.Riahi (producer, director, writer, Irán/Rakousko), Ludo Smolski (development consultant, script editor, Velká Británie), Paul Tyler (concept development, systemic interventionalist, Dánsko).

Rozděleni do třech skupin jsme pracovali na praktických úkolech spojených s předem načtenými synopsemi, treatmentem a scénářem. Také jsme měli možnost sledovat "live mentoring sessions" založené právě na těchto podkladech. Autorem jednoho z pracovních treatmentů byl totiž jeden z lektorů Arash T.Riahi. Tato observace byla velmi zajímavá, obzvlášť s ohledem na jednotlivé osobnosti mentorů. Každý účastník si také prošel zkrácenou verzí mentoring session, ve které byl Arash T. Riahi opět v pozici autora. 

Workshop byl tedy založený na praktickém  a interaktivním přístupu, doplněný o představení různých technik a způsobů práce script editora a film mentora. 

A to vše navíc podrobeno v rámci neustálé diskuze různým úhlům pohledu jednotlivých filmových profesí účastníků.

 

Proto byl workshop Sources 2 pro mně velmi přínosný, umožnil mi nahlédnout z jiných perspektiv na proces filmového developmentu a dozvědět se o netradičních a kreativních přístupech k němu. 

 

Producent od počátku vývoje filmového projektu zohledňuje distribuční strategii, možné cílové publikum, festivalovou strategii a samozřejmě tržní potenciál. Ale nemívá mnohdy dostatečné soustředění a čas, aby mohl autora scénáře či režiséra plnohodnotně podporovat v kreativním uvažování a být součástí subtilnějších fází tvůrčího procesu. Přitom zrovna určitý osobnější až psychologický přístup může transformovat schématické uchopení postav i tématu k originálnímu pojetí. Z producentského hlediska je důležité si být vědom i neustálého konfliktu mezi emocionální a logickou rovinou tohoto procesu. Hlubší porozumění tématu, skryté motivy autora a příběhu, jádro sdělení, co je pod povrchem postav, toto všechno totiž může vést ke vzniku nadprůměrného, působivého filmu.

 

Paradoxní a vtipné mi přijde, že osobně se k oblasti vývoje filmu dostávám se zkušeností na druhém konci procesu. Vznik scénáře a práce ve střižně spolu velmi úzce souvisí. Vztah střihač - režisér je ze své podstaty velmi osobní a jak všichni víme, mívá i jistou terapeutickou polohu. Ovšem ve fázi vzniku scénáře, většinou nikdo takový nebývá a právě zde by tento typ dramaturgicko/mentorského/psychologického vhledu a zároveň autorského odstupu mohl dost často udělat divy...

 

Zajímavé také je, že o nedávno konaný Dramaturgický seminář (8.-9.10.2018), pořádaný Fondem kinematografie v Praze, byl velký zájem napříč celým spektrem filmových profesionálů. Stejně jako tomu bylo u workshopu Sources 2. Všichni jednoduše spolupracujeme na vyprávění příběhů. Já osobně jsem ráda, že jsem  na workshopu Sources 2 získala cenné podněty, inspiraci a znalosti, jak dopomáhat vzniku dobrých příběhu nejen ve střižně. Jsem přesvědčená, že je do budoucna zúročím. 

Tento workshop, který se koná každoročně, všem producentům vřele doporučuji.

 

Děkuji APA za finanční podporu!

S pozdravem

Evženie Brabcová

 

 

Účastnický poplatek: 950Euro

Stipendium APA: 475 Euro