Mai Lan Nguyen
ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA – MIDPOINT SHORTS 2019
Na workshop Midpoint Shorts 2019 jsme byli vybráni s projektem Progress / Postup práce, scénář a režie: Lun Sevnik. Workshop měl dvě části – první lednové v italském Terstu se zúčastnila Mai Lan Nguyen a té druhé litevské v Kaunasu zase Linda Pilková, obě jsme studentky Katedry produkce FAMU. Vzhledem k tomu, že se workshopu účastní za jeden projekt vždy delegace režisér-scénárista-producent, rozhodly jsme se rozdělit, abychom se na vývoji scénáře v rámci Midpointu mohly podílet obě.
Mai Lan Nguyen
Programu Midpoint Shorts se účastnily 4 projekty. Společně s tvůrci ostatních krátkých filmů, Pavlem Markem (hlavním lektorem Midpoint Shorts) a Magdalenou Puzmujźniak (script consultant) jsme během jednoho týdne rozebírali a analyzovali každý jednotlivý projekt. Našemu projektu tato skupinová setkání pomohla najít ten správný směr, kterým se ubírat. Díky intenzivnímu soustředění jsme dokázali ze zajímavého ale rozevlátého námětu vytvořit kompaktní funkční scénář.
Kromě samotného workshopu, který zahrnoval i různé přednášky a projekce, jsme během týdne měli možnost navštívit Trieste Film Festival. Velmi přínosné pro mě bylo například koprodukční fórum When East Meets West, kde jsem poprvé viděla, jak probíhá pitching projektu v reálném prostředí.
Midpoint Shorts je vůbec prvním workshopem, kterého jsem se zúčastnila a mohu ho vřele doporučit. Nejlepší částí celého programu pro mě byly Midpointem organizované one-on-one meetingy, kde jsme se seznámili se zajímavými lidmi z filmového průmyslu, kterým jsme měli možnost náš projekt představit – a s některými z nich jsme stále v kontaktu.
Linda Pilková
Druhé části workshopu Midpoint Shorts 2019 se účastnily ty samé projekty, které byly i na workshopu prvním. V této fázi měli všichni autoři (režiséři a scénáristé) hotové scénáře vč. zapracovaných připomínek a podnětů z prvního workshopu v lednu. Skupinová setkání byla koncipována obdobným způsobem jako v Terstu, ale zaměřovala se více na detaily a jednotlivé pasáže ve scénářích, které byly nějakým způsobem problematické, nejasné či nefunkční. Každé setkání se zaměřovalo zejména na jeden projekt tak, aby se k němu mohli všichni vyjádřit a lépe se do každého projektu ponořit.
Litevský workshop se konal v Kaunasu, kde sice žádný filmový festival neprobíhal, nicméně odborný program byl tak nabitý, že jsme na nic jiného neměli čas. Doprovodné přednášky a workshopy byly zaměřené zejména na prezentaci, distribuci a marketing filmových projektů jako například Introduction to Film Marketing, DOs and DON’Ts in Short Film Sales nebo What Film Festivals Can Do for Emerging Film Makers. Pravděpodobně nejpřínosnější zkušeností pro mě byl workshop zaměřený na pitchování: How to Pitch Your Film – 6 Questions for the Pitch with Gabriele Brunnenmeyer. Na základě přednášky jsme si měli připravit pitching našeho projektu, který jsme následně prezentovali nejen před všemi účastníky workshopu, ale i před porotou složenou ze 4 filmových odborníků (producenti, zástupci filmových festivalů aj.), která veškeré pitchingy hodnotila.
Midpoint Shorts 2019 byl rovněž i můj první workshop zaměřený na vývoj a dramaturgii scénáře. Pro mě bylo prostředí workshopu velmi inspirující a jsem ráda, že jsem měla příležitost rozebírat nejen náš scénář, ale i projekty ostatních. Proto bych tento workshop doporučila i ostatním.
Vyúčtování
Workshop Fee – 19 266 CZK (750 EUR)
Cestovné – Trieste 1697 CZK; Kaunas 4038 CZK
Celkem: 25 001 CZK
Podpora APA: 9614 CZK
Zbytek hrazen z vlastních zdrojů